سئو - تحلیل کسب و کار

یکی از مهمترین اقدامات برای سئو / SEO آنالیز کلیدواژه ها، تحلیل کسب و کار به منظور پیدا کردن کلمات کلیدی و بهینه سازی مطالب نوشتاری است. نوشتن محتوای مناسب که در آن کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما استفاده شده از مهمترین قسمت های یک فرایند سئو / SEO در طراحی سایت است.

همچنین لازم است که این عبارات و کلمات استفاده شده همان عباراتی باشد که توسط مردم جستجو می شود نه عباراتی که شما دوست دارید که مردم برای کسب و کار شما استفاده کنند. در حقیقت مطالب باید به شیوه ای نوشته شده باشند تا موتورهای جستجو بتوانند ارتباط مناسبی بین مطالب شما و عبارات جستجو شده ی کاربران موتورهای جستجو پیدا کنند.

نکته مهم بهینه سازی متون نوشتاری این است که الویت اول خوانندگان هستند.

افزایش زمان مشاهده صفحات توسط کاربران و باقی ماندن ایشان در سایت نکته بسیار مهمی است که نباید در سئو / SEO متون نوشتاری، فدا شود. یعنی اگر بین خوانایی متن و استفاده از کلمات کلیدی باید یک مورد را انتخاب کرد وفاداری به متن و توجه به خواننده الویت اصلی است.

تحلیل متون و عبارات

از دیگر نکات قابل توجه قبل از آغاز بحث، توجه به موتور جستجوی گوگل است. گوگل بیشتر از آن که کلمه کلیدی محور باشد محتوا محور است. در طول این سال ها انواع ابزارهای تحلیل محتویات متون در خزنده / Crawl های این موتور جستجو، کمک کرده اند تا موتور جستجوی گوگل از کلمات کلیدی فاصله بیشتری گرفته و وابستگی بیشتری به محتویات و ارتباط بین کلمات به کار رفته در متن داشته باشد. البته این مهم در نوشتارهای فارسی – ایرانی هنوز کیفیت لازم را ندارد. البته این به معنی عدم اهمیت کلمات کلیدی نیست بلکه اشاره به استفاده بیشتر از کلمات مترادف، هم معنی و مشابه در متن است.

لازم است تا بعد از نگارش متن های سایت کلمات کلیدی آن توسط ابزارهای تحلیل و استخراج کلمات کلیدی بررسی شود. در بسیاری از موارد متنی برای یک منظور خاص نوشته می شود که در تحلیل های ماشینی تکرار عبارت های جانبی باعث به اشتباه افتادن تحلیلگر ماشینی می شود. مثلا متنی که قرار بوده برای صفحه ی معرفی یک موبایل آماده شود به علت تکرار کلمه پردازنده و پردازش و کمبود استفاده از کلمات مرتبط در نتایج جستجوی پردازنده نمایش داده خواهد شد و از هدف خود دور می شود. به همین منظور توصیه می شود که متون قبل از انتشار از لحاظ چگالی کلمات کلیدی مورد آزمایش قرار گیرند.

در زیر به چند نمونه از تحلیل گر های ماشینی متون اشاره می کنیم. این تحلیل گرها به ما در انتخاب کلمات کلیدی پر کاربرد و جستجو شده یا کلمات کلیدی متن ما کمک می کنند.

برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل / Google Keyword Planner

یکی از بهترین برنامه های تحلیل کلمات کلیدی موتورهای جستجو Google Keyword Planner است. در این ابزار شما می توانید اطلاعات دقیقی در مورد هر کلمه کلیدی، مشاهده سایر کلمات کلیدی مشابه یا وابسته، میزان علاقه مندی و جستجو آن در بازه های زمانی و بسیاری از اطلاعات آماری در مورد میزان علاقه مردم به یک یا چند کلمه کلیدی را پیدا کنید. با استفاده از برآورد ترافیکی Traffic Estimator یا بررسی میزان جستجوی یک عبارت، می توانید تحقیقات در مورد کلمات کلیدی Research Keywords وب سایت خود را تکمیل کنید. هدف اصلی این ابزار ارائه خدمات پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، برای آگهی دهندگان تبلیغاتی شرکت گوگل است؛ که البته می تواند برای سئو / SEO وب سایت هم کاربرد داشته باشد.

برای استفاده حرفه ای از این ابزار باید آموزش های مناسبی دیده باشید. دوره های آموزشی رایگان گوگل برای این ابزار در سایت گوگل قرار دارد که شامل امتحانات رایگان و ارائه Certificate مرتبط نیز می باشد. گرچه برای آماتورها جستجو و سعی و خطا و اطلاعاتی می تواند راه کاری سریعتری برای دسترسی به اطلاعات و استنتاج آن باشد.

سرویس آمار گوگل

سرویس ارائه آمارهای خلاصه گوگل به نام گوگل ترندز / Google Trends یکی از مفیدترین برنامه های ارائه آمار گرافیکی، تحلیلی نتایج جستجوهای گوگل بر روی یک یا چند کلمه کلیدی و مقایسه آن ها می باشد. امکان فیلتر کردن های مختلف زمانی، مکانی / جغرافیایی به همراه نمودار ها و چارت های گرافیکی می تواند به سادگی شما را در پیدا کردن کلمات کلیدی سایت خود کمک کند.

در این سرویس شما می توانید تا پنج عبارت را از لحاظ جستجو در یک محدوده زمانی و مکانی مورد مقایسه قرار دهید. نتایج آن را بر روی یک نمودار گرافیکی زمانی مشاهده کنید. همچنین گوگل تخمین هوشمندی از آینده تعداد جستجوی این کلمه کلیدی در ماه ها و سال های آینده نیز نمایش می دهد. نمایش کلمات کلیدی مشابه و جستجو های مشابه در شهر ها و بسیاری از امکانات آماری دیگر در یک واسط کاربری جمع و جور از مزایای این سرویس است.

خدمات آنلاین

  • سایت ubersuggest.org: این سرویس با دریافت یک کلمه کلیدی و محدوده کاربران می تواند فهرستی از کلمات کلیدی مشابه و پربازدید را به شما پیشنهاد دهد
  • سایت keywordtool.io: با یک واسط کاربر بسیار عالی سعی می کند فهرستی از کلمات کلیدی پرکاربرد و وابسته به کلمه کلیدی دریافتی از شما را پیشنهاد دهد. این سرویس سعی می کند کلماتی را پیشنهاد دهد که کاربران در هنگام تایپ یک عبارت برای جستجو در گوگل به صورت پیشنهاد از گوگل دریافت می کنند.
  • سایت soovle.com: ارائه دهنده کلمات کلیدی مشابه و مرتبط در موتورهای جستجو و سایت های پر بازدید
  • سایت keywordshitter.com: ارائه دهنده فهرستی از کلمات کلیدی مشابه و قابل دانلود

حاشیه های مهمتر از اصل

امروز در بسیاری از عبارت های تجاری، جنگ سختی برای سئوکاری برپاست. شرکت های زیادی با سرمایه گذاری بر روی سئو سایت، سعی می کنند بر روی چند کلمه کلیدی یا عبارت های پر مخاطب رتبه های برتر نتایج را از آن خود کنند. اما هنوز درهای امید بسته نشده است. هنوز هم قسمت زیادی از مردم، جستجوی خود را با عبارت های حاشیه ای و طولانی / Long Tail Keywords آغاز می کنند هنوز هم تعداد زیادی از کاربران عباراتی را جستجو می کنند که بیشتر از دو یا سه کلمه هستند و اغلب توسط سئو کاران دور انداخته می شوند.

سئو حاشیه، یعنی دسترسی به گستره وسیعی از مخاطبان با رقابت کمتر

معمولا اشخاصی که از عبارات طولانی تر برای بیان منظور خود در موتورهای جستجو استفاده می کنند تمرکز بیشتری بر روی درخواست خود دارند و مشتریان بالقوه تری خواهند بود. به عنوان مثال در صورتی نرخ تبدیل یا ضریب جذب یک سایت 1% یعنی از هر 100 مشتری 1 نفر باشد، در صورتی که مشتریان از جستجوی یک عبارت طولانی تر به سایت رسیده باشند اعتماد ایشان به نتیجه بیشتر و در نتیجه ضریب جذب یا نرخ تبدیل بیشتری مانند 5% خواهند داشت.

سئو کلمات کلیدی و عبارات و جملات
توجه به جملات به جای کلمات کلیدی

از فعالیت های مهم در این بخش از طراحی وب سایت، استفاده از فروم ها و سایت‌هایی مانند Quora یا بررسی سوالات زیر صفحات شرکت های رقیب است.

چک لیست

  • تهیه فهرست کلمات کلیدی
  • تهیه فهرست عبارات مورد جستجو